„Evenimentul a fost cu adevărat incredibil, interesant și captivant pentru mine. Am învățat multe lucruri noi și am avut oportunitatea de a încerca diverse roluri juridice. Emoțiile au fost uimitoare, și asta mi-a adus un val de adrenalină în viață. Sper din suflet că în viitor vom avea mai multe evenimente asemănătoare”, ne-a scris Tina Stus una dintre tinerele ucrainence care au participat vineri la Seneca Anticafe la atelierele de lucru pentru promovarea drepturilor copiilor, a echilibrului de gen și a metodelor de combatere a hărțuirii.
38 de tineri români și ucraineni au fost împreună vreme de patru ore și au învățat să colaboreze, să se asculte, să contraargumenteze. Cu siguranță ne dorim să repetăm experiența.
În prima parte a întâlnirii, avocatul Alexandru Bajdechi a facilitat o înțelegere profundă a drepturilor pe care le au copiii și tinerii și a modului în acestea ar trebui să fie respectate dar și a metodelor prin care aceștia pot argumenta constructiv în diferite situații în care se simt nedreptățiți.
Cu sprijin de la traducătoarea de limbă ucraineană, Victoria Ungureanu, evenimentul s-a desfășurat bilingv și a permis participarea tuturor tinerilor la discuțiile bazate pe exemple: Cum argumentăm că vrem/merităm o notă mai bună; Cum argumentăm în social media; Cum argumentăm într-o negociere, de exemplu când ne căutăm o locuință.
„M-am simțit ascultat când s-a făcut discuția cu avocatul și puteam sa-i punem întrebări și ne răspundea pe înțelesul nostru. A fost impresionant la cum a fost gandit atelierul încât să putem comunica unii cu alții chiar dacă vorbim limbi diferite și variem în vârste”, ne-a spus un participant.
În a doua parte a evenimentului, tinerii au fost împărțiți în trei echipe și au jucat pe rând rolul avocaților și judecătorilor pornind de la spețe pregătite de FONPC. Participanții au exersat în mod practic metodele de argumentare și dezbatere pe care le-au parcurs teoretic la începutul întâlnirii.
Fiecare echipă a primit o speță despre bullying care se desfășoară într-o școală care nu impune ținuta obligatorie. Elevul X din clasa a VII-a este ținta glumelor și batjocurilor pentru că poartă haine modeste și nu are un telefon performant.
Una dintre echipe a trebuit să construiască argumente în favoarea elevului ridiculizat de colegi, iar cealaltă a trebuit să găsească argumente care să apere grupul agresor. După ce și-au pregătit pledoariile, cele două echipe le-au prezentat în fața „judecătorilor”. Judecătorii au ascultat ambele părți, au pus întrebări de clarificare, au acordat dreptul contra-argumentelor pentru ambele echipe, apoi au stabilit cine are dreptate.
Dezbaterile au născut propuneri valoroase, de tipul ateliere de comunicare și relaționare pentru toți elevii școlii, o politică anti bullying la nivel instituțional care să contra-careze răutățile desprinse din inegalitatea socială. „Sistemul nu ne învață să nu facem asta. Ne lasă libertatea de a face alegeri greșite. Așa cum trebuie să învățăm calcule, ar trebui să învățăm și cum să fim cetățeni, cum să ne respectăm, cum să ne apărăm. Degeaba îi sancționăm pe agresori fără să explicăm pentru toată lumea ce au făcut greșit, ce consecințe poate avea bullying-ul asupra încrederii în sine”, au explicat apărătorii grupului de elevi.
„Școala este cea care ar trebui să aibă grijă asupra diferențelor”, au spus și apărătorii elevului X. „În loc să penalizăm, mai bine facem educație emoțională pentru toată lumea. Atât cel chinuit cât și grupul agresor ar trebui să fie apărați împreună.
Celelalte spețe dezbătute au vizat dreptul elevilor de a protesta și egalitatea de gen.
Experiența de a lucra în echipă și de a se asculta reciproc pentru a ajunge la niște concluzii au contribuit la coeziunea grupului și la apropiere dincolo de bariera de limbă, fapt care s-a desprins și din feedbackul tinerilor:
„Mi-a plăcut modul în care s-au stabilit grupele, dându-mi şansa de a mă împrieteni cu persoane din afara cercului cunoscut, în special cu persoanele de naționalitate ucraineană.
M-am simțit ascultată în timpul dezbaterilor, fiindcă fiecăruia i s-a dat şansa de a vorbi. M-am simțit şi energizată, angrenată în toate discuțiile. De asemenea au fost momente pline de amuzament, care au crescut nivelul de optimism și energie.
Schimbarea rolurilor, de la avocați la judecători, mi-a dat şansa de a avea mai multe perspective şi de a-mi dezvolta mai multe aptitudini: ascultarea, înțelegerea și exprimarea opiniilor în public.”
„Faptul că am putut dezbate alături de copii de vârsta mea m-a ajutat foarte mult. A fost un spațiu frumos aranjat cu tot ce aveam nevoie, chiar mai mult. Mi-a plăcut faptul că am fost copii de mai multe nații și că am fost cu toții incluși în activități. Consider că am învățat lucruri noi și că acest eveniment m-a ajutat să știu cum să creez argumente pro și contra indiferent de caz”, spune o altă participantă.